Η BaaS, πιστή στο μηνιαίο “ερευνητικό” ραντεβού με τους αναγνώστες του blog της, διάλεξε ένα θέμα που  απασχολεί έντονα το ελληνικό – και όχι μόνο – Internet: το θέμα της ανεργίας όπως εκφράζεται από τους χρήστες των Κοινωνικών Μέσεων. Στόχος μας, να σας δείξουμε πόσο και πού συζητιέται το θέμα και, παράλληλα, να συγκρίνουμε τα τωρινά δεδομένα (Δεκέμβριος 2011- Ιανουάριος 2012) με εκείνα της αντίστοιχης περσινής περιόδου (Δεκέμβριος 2010 – Ιανουάριος 2011). 

Απολύθηκα – απολύθηκε – απολύθηκαν“: Αυτό είναι το ρήμα – κλειδί της έρευνάς μας, σε όλες του τις κλίσεις, καθώς και άλλες παρόμοιες εκφράσεις που χρησιμοποιούμε (π.χ. με απέλυσαν, έχασα τη δουλειά μου κ.ά.). Λόγω του τεράστιου όγκου άρθρων και συζητήσεων για αυτό το θέμα στο διαδίκτυο, δεν συμπεριλάβαμε στην έρευνα λέξεις όπως ‘ανεργία’ και ‘απολύσεις’, γιατί μας ενδιέφεραν κυρίως οι αναφορές σε πραγματικά γεγονότα και όχι οι θεωρητικές συζητήσεις ή προβλέψεις. Θέλαμε να εξασφαλίσουμε ότι τα περισσότερα αποτελέσματα θα αποτελούσαν προσωπικές μαρτυρίες ή αναφορές σε φίλους/γνωστούς (φυσικά, η αναζήτηση έγινε, όπως πάντα, σε δημόσιες σελίδες και όχι σε προσωπικά προφίλ). Σαφώς και κάποια αποτελέσματα προέρχονται από ειδησεογραφικά sites (π.χ. ‘απολύθηκαν Χ άτομα από την Ψ εταιρία), αλλά και αυτά τα άρθρα αντιπροσωπεύουν κυρίως γεγονότα και όχι θεωρητικές συζητήσεις.

Η έρευνα έγινε με το καλύτερο εργαλείο Social Media Monitoring παγκοσμίως, το Alterian SM2, το οποίο με τη συμβολή της BaaS, έχει πλέον τη δυνατότητα να αναλύει και την ελληνική γλώσσα ανιχνεύοντας το συναίσθημα που εκφράζεται στις online συζητήσεις. 

Ας δούμε λοιπόν, τα αποτελέσματα:

 

Εικόνα 1: Σύγκριση: Δεκέμβριος 2011 & Ιανουάριος 2012 vs Δεκέμβριος 2010 & Ιανουάριος 2011

Η κόκκινη γραμμή αντιπροσωπεύει τη φετινή περίοδο, ενώ η γαλάζια γραμμή αντιπροσωπεύει την περσινή περίοδο.

 

Όπως βλέπετε, οι απολύσεις… χτύπησαν κόκκινο και στα social media! Είναι φανερό ότι φέτος έχουμε σε πολλές περιπτώσεις τουλάχιστον διπλάσιες αναφορές της λέξης “απολύθηκα” σε σύγκριση με πέρυσι. Και μην ξεχνάμε ότι πρόκειται για ένα θέμα – ταμπού, το οποίο πολλοί θα δίσταζαν να συζητήσουν δημοσίως. Γνωρίζουμε βέβαια ότι η ανεργία σημείωσε άνοδο τους τελευταίους μήνες και οι απολύσεις έχουν εξελιχθεί σε πολύ συχνό θέμα συζήτησης. Το ερώτημα είναι αν το παραπάνω γράφημα αντικατοπτρίζει και μια τάση των χρηστών να κουβεντιάζουν πλέον πιο ελεύθερα το θέμα στα Κοινωνικά Μέσα. Θα σας απαντήσουμε σε αυτό παρακάτω…

 

Εικόνες 2 & 3: Ρυθμός συζητήσεων  

Όπως θα παρατηρήσετε στις παρακάτω εικόνες, οι ρυθμοί των συζητήσεων στις δύο χρονικές περιόδους μοιάζουν, όμως φέτος έχουμε πολύ μεγαλύτερο αριθμό αναφορών. Συγκεκριμένα, μετρήσαμε 1812 αναφορές το τελευταίο δίμηνο (μέσος όρος 29,2 αναφορές ανά ημέρα), ενώ την αντίστοιχη περσινή περίοδο μετρήσαμε 1116 αναφορές (μέσος όρος 18 ανά ημέρα).

Δεκέμβριος 2010 & Ιανουάριος 2011

Δεκέμβριος 2011 & Ιανουάριος 2012

 

Το ‘θετικό’ είναι ότι στην περσινή εικόνα παρατηρείται ανοδική τάση των αναφορών, ενώ στη φετινή παρατηρείται μια ελαφρώς πτωτική τάση τον Ιανουάριο σε σχέση με τον Δεκέμβριο. Ειλικρινά, ελπίζουμε αυτό να αντικατοπτρίζει την πραγματικότητα.

 

Εικόνες 4 & 5:  Κατανομή αναφορών στα διάφορα Μέσα 

Η κατανομή των συζητήσεων στα διάφορα Κοινωνικά Μέσα είναι παρόμοια και στις δύο χρονικές περιόδους. Για σοβαρά θέματα σαν αυτό οι χρήστες εκφράζονται κυρίως στα  blogs και όχι τόσο στο Facebook (Social Network) ή στο Twitter (Microblog). 

 

 Δεκέμβριος 2010 & Ιανουάριος 2011

 

Δεκέμβριος 2011 & Ιανουάριος 2012

Να σημειώσουμε εδώ ότι πολλοί χρήστες μιλάνε για τις απολύσεις γνωστών τους, αλλά λίγοι μιλάνε για τη δική τους απόλυση. H λέξη ‘απολύθηκα’ (και οι παρόμοιές της) σε πρώτο πρόσωπο βρέθηκε σε 210 αναφορές από τις περίπου 3000 που συγκεντρώθηκαν συνολικά και στις δύο χρονικές περιόδους! Και η συντριπτική πλειοψηφία τους σε blogs. Προφανώς, παρά την άνοδο των κοινωνικών δικτύων, οι χρήστες συνεχίζουν να εμπιστεύονται περισσότερο τα blogs όταν θέλουν να μοιραστούν προσωπικές  εμπειρίες. Τα blogs ευνοούν την παράθεση τέτοιων σχολίων, αφού παρέχουν στους επισκέπτες τους χώρο για αρκετές λέξεις, αλλά και συναισθήματα. Ελαφρά άνοδος των πιο προσωπικών αναφορών υπήρξε φέτος στο Twitter, το οποίο βέβαια επιτρέπει πιο ‘τηλεγραφικά’ μηνύματα. Στο Facebook από την άλλη, το δίκτυο της ‘χαράς’ και του marketing, φαίνεται ότι συνήθως αποφεύγονται τέτοιες συζητήσεις που “ρίχνουν” ψυχολογικά τους χρήστες. (Φυσικά, δεν μπορούμε να γνωρίζουμε τι γράφτηκε στις προσωπικές σελίδες του Facebook που δεν είναι ‘ανοιχτές’ στο κοινό).

 

Εικόνες 6 & 7:  Domains που ξεχώρισαν 

Αυτή η σύγκριση έχει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Παρατηρώντας τα domains που αναφέρθηκαν περισσότερο στο θέμα, καταλαβαίνουμε συγχρόνως πόσο αλλάζει το τοπίο του ελληνικού Internet και κυρίως της ελληνικής μπλογκόσφαιρας χρόνο με το χρόνο. 

 Δεκέμβριος 2010 & Ιανουάριος 2011

 

 

Δεκέμβριος 2011 & Ιανουάριος 2012

 

Το tro-ma-ktiko.blogspot.com είναι στο Top 10 και των δύο περιόδων, απλά έπεσε από την 1η θέση στην 4η.  Δυναμική είσοδο στη… συζήτηση έκαναν φέτος τα domains bantito.worpress.com, roufianos.com και ksipnistere.blogspot.com!

 

Εικόνες 8 & 9:  Συναισθηματικός τόνος συζητήσεων 

Εδώ έχουμε δύο πανομοιότυπα γραφήματα, με μόνη διαφορά τους αριθμούς των αναφορών! Αυτό είναι κάτι εξαιρετικά σπάνιο και μάλλον υποδηλώνει το αυτονόητο: ότι τίποτα δεν έχει αλλάξει στα συναισθήματα των Ελλήνων! Η μόνη αλλαγή είναι ότι αυξήθηκε το ποσοστό των Ελλήνων που τα συμμερίζονται…  Τα αρνητικά συναισθήματα, φυσικά, κυριαρχούν. Όσο για τα θετικά, πιθανότατα αντιπροσωπεύουν τους ελάχιστους χρήστες που κάνουν χιούμορ με την όλη κατάσταση ή παραμένουν πεισματικά αισιόδοξοι…

 Δεκέμβριος 2010 & Ιανουάριος 2011

 

 

Δεκέμβριος 2011 & Ιανουάριος 2012

 

 

Δεν θέλουμε να σας κουράσουμε με άλλα γραφήματα. Προτιμάμε να σας παραθέσουμε μερικές ενδεικτικές αναφορές στο θέμα της έρευνας:

*  Ο ξαδερφός μου για παράδειγμα απολύθηκε μέσα στις γιορτές, έχει δύο παιδιά στο δημοτικό, δάνειο και η γυναίκα του δουλεύει ανασφάλιστη για 600 ευρώ το μήνα (http://old-boy.blogspot.com, 25/1/2012)

* Εκεί έξω από την πύλη βρισκόταν και ο Σ. Σ., που απολύθηκε χτες μετά από 9 χρόνια δουλειάς με 1.800 ευρώ αποζημίωση! Στο πλευρό του στην πύλη και η γυναίκα του Ολγα, έγκυος στον 8ο μήνα και με ένα κοριτσάκι 13 μηνών στην αγκαλιά. (http://prezatv.blogspot.com, 10/1/2012)

* Η συνάδελφος απολύθηκε δυο μέρες πριν από την Πρωτοχρονιά με την αιτιολογία ότι οι υπηρεσίες της –με κανονική αμοιβή και ασφάλιση- «είναι πλέον ακριβές και επισύρουν μεγάλο κόστος για την επιχείρηση». (http://www.chaniablogs.gr, 4/1/2012)

* Φίλος μηχανολόγος ειδικός στον κλιματισμό, απολύθηκε. Περιμένει δίδυμα σε δύο μήνες. Κάθε πληροφορία για δουλειά, δεκτή. (http://twitter.com, 8/12/2011)

* λοιπόν ρεμάλια.απέλυσαν την @…….., .έχει τις καλύτερες συστάσεις απ’το πρώην αφεντικό της.είναι άψογη receptionist.βοηθήστε.τώρα! (http://twitter.com, 3/12/2011)

* Απαιτούν να επιστρέψουν στη δουλειά οι 34 συνάδελφοί τους που απολύθηκαν, επειδή η γενική τους συνέλευση απέρριψε ομόφωνα την απαίτηση της εργοδοσίας να δουλεύουν 5ωρο με μείωση των αποδοχών τους κατά 40%. (http://www.lesvosblogs.gr, 4/12/2011)

* Όπως ήδη ξέρετε απολύθηκα και ξαναμπαίνω παλι στη διαδικασία αναζητησης εργασιας. Το εχω πει παντου οπου μπορω, το λέω και εδω, αν ακούσει κανεις τιποτα για κενή θέση και αν θέλει ας με ενημερώσει.  Ευχαριστώ (http://www.facebook.com, 29/1/2011)

 

Να συμπληρώσουμε ακόμα ότι πολλές ήταν οι αναφορές σε απολύσεις δημοσιογράφων – λογικό, εφόσον μεγάλο ποσοστό των bloggers είναι δημοσιογράφοι. Ωστόσο, την περσινή περίοδο συζητήθηκαν περισσότερο απολύσεις συγκεκριμένων γνωστών ονομάτων για λόγους λογοκρισίας, ενώ φέτος έγιναν περισσότερες αναφορές σε μαζικές απολύσεις εργαζομένων από ορισμένα έντυπα και τηλεοπτικούς σταθμούς λόγω περικοπών. Και τέλος, μην ξεχνάμε τις τηλεπερσόνες, που φαίνεται ότι έχουν πέραση και στους χρήστες των social media ή τουλάχιστον τους δίνουν αφορμή για κουτσομπολιό. Έτσι, ενώ ο κόσμος καιγόταν, μεγάλος ντόρος έγινε φέτος για την απόλυση του Ηλία Ψινάκη από τον ΑΝΤ1, η οποία ξεπέρασε κατά πολύ σε δημοσιότητα την αντίστοιχη περσινή είδηση – ‘σοκ’: την απόλυση της γυμνάστριας Χριστίνας Πάζιου από την εκπομπή της Ελένης Μενεγάκη!

Να σοβαρευτούμε τώρα. Ποια είναι τα συμπεράσματά μας;

1. Έχουμε αρκετά αυξημένο αριθμό αναφορών σε απολύσεις  συγκριτικά με την αντίστοιχη περσινή περίοδο, γεγονός που σημαίνει ότι τα social media αντικατοπτρίζουν σε μεγάλο βαθμό αυτό που συμβαίνει στην κοινωνία μας.

2. Οι διαδικτυακοί τόποι συνάντησης και ανταλλαγής απόψεων αλλάζουν αλματωδώς, όμως τα συναισθήματα παραμένουν ακριβώς τα ίδια… Δεν χρειάζεται να τα περιγράψουμε, οι περισσότεροι θα τα γνωρίζετε ήδη από τον περίγυρό σας.

3. Ο αυξημένος αριθμός online συζητήσεων ίσως υποδηλώνει και μια προσπάθεια αξιοποίησης αυτών των νέων μέσων για περισσότερη και πιο ουσιαστική επικοινωνία πάνω στο θέμα της ανεργίας. Όμως, η έκφραση του προβλήματος από πιο ‘προσωπική σκοπιά’ δεν είναι η αναμενόμενη. Προφανώς, κάποια ταμπού δύσκολα σπάνε…

Ανεξάρτητα από τα αριθμητικά αποτελέσματα της έρευνας, πιστεύουμε ότι έχουμε ακόμα πολύ δρόμο μπροστά μας μέχρι να δούμε μια πραγματική αλλαγή νοοτροπίας ως προς τη χρήση των Κοινωνικών Μέσων για σημαντικούς σκοπούς όπως η αλληλοβοήθεια για ανεύρεση εργασίας και η ψυχολογική υποστήριξη των ανέργων. Έχουμε στα χέρια μας ένα εργαλείο με τεράστια δύναμη, αλλά δεν το αξιοποιούμε όσο θα έπρεπε. Η δυνατότητα των Κοινωνικών Μέσων για ‘μεγάλα πράγματα’ έχει αποδειχθεί κατά καιρούς. Είναι αναμφισβήτητη. Όμως, η χρήση ενός μέσου είναι αυτό που το καθορίζει. Και οι περισσότεροι έχουμε συνηθίσει να χρησιμοποιούμε αυτά τα μέσα επιφανειακά στην καθημερινότητά μας.

Εμείς από την πλευρά μας προτρέπουμε τους χρήστες των Κοινωνικών Μέσων να αρχίσουν να τα χρησιμοποιούν συστηματικά και ως μέσα ανεύρεσης εργασίας, για τους εαυτούς τους, αλλά και για τους άλλους. Το Twitter, το Facebook και κυρίως το LinkedIn μπορούν να διαδώσουν τέτοιες εκκλήσεις και πληροφορίες σε όλο τον κόσμο με την ταχύτητα του φωτός. Παράλληλα, η νέα τάση των Social Communities μπορεί να αποτελέσει ένα ακόμα σημαντικό καταφύγιο για ανθρώπους που αναζητούν εργασία ή υποστήριξη.

Ας κάνουμε share, retweet και republish για καλό σκοπό πού και πού. Ας διαδώσουμε το ταλέντο, την τεχνογνωσία, την πείρα, τις ιδέες που αξίζουν να διαδοθούν.

Και κλείνουμε με ένα απόσπασμα από μία ανάρτηση που μας άγγιξε:

“Είμαι 29 ετών και δεν ξέρω τί να κάνω. Και αποφάσισα να γράψω, δεν ξέρω γιατί, για να κερδίσω την συμπάθεια; Για να πω τον πόνο μου; Για να μου δώσετε συμβουλές; Για να με βοηθήσετε; Μιλώ ειλικρινά δεν ξέρω… Το πρόβλημά μου λοιπόν είναι το οικονομικό-εργασιακό. [………] Δεν ξέρω τι να κάνω, είμαι 29 χρονών, οποιαδήποτε γνώμη, συμβουλή, παρατήρηση θα είμαι ευγνώμων. ΥΓ : Αυτό που με απογοητεύει δεν είναι το ότι είμαι σε δύσκολη φάση, αλλά το ότι δεν υπάρχει ελπίδα…”

 

Με ελπίδα,

Η ομάδα της BaaS

H BaaS εκπροσωπεί  για την Ελλάδα το Alterian SM2 προσφέροντας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες social media monitoring. 

Επικοινωνήστε μαζί μας για τη δική σας έρευνα στο Τwitter @BaaS_gr ή στο Facebook.com/baas.gr

 

Δεν τελειώσαμε όμως!

Sneak preview: Real time Mobile Έρευνα. Μια νέα πρωτοποριακή υπηρεσία από την BaaS για επιλεγμένους πελάτες!

Κάναμε λοιπόν μια ακόμα έρευνα. Μια real time έρευνα στοχευμένη γεωγραφικά στην Ελλάδα, η οποία εμφανίστηκε ως ερώτηση σε mobile apps με δυνατότητα άμεσης απάντησης από τους χρήστες. Αυτό επιτυγχάνεται με τη χρήση μια νέας τεχνολογίας άμεσων ερωτημάτων, μια πλατφόρμα που χρησιμοποιεί η BaaS αποκλειστικά για τους πελάτες της και ανιχνεύει το συναίσθημα των χρηστών σε πραγματικό χρόνο!

Η ερώτηση ήταν: Είστε άνεργος; Και οι απαντήσεις: «Ναι/Προσπαθώ (να βρω δουλειά)» , «Όχι/Φοβάμαι (μήπως χάσω τη δουλειά μου)», σε διάφορες διαβαθμίσεις (από ελάχιστα έως πολύ).

Μέσα σε 2 ώρες και μετά απο 9000 εμφανίσεις, 470 απαντήσεις είχαν εμφανιστεί στην οθόνη του υπολογιστή μας! Δείτε τα αποτελέσματα:

 

Και μερικά ποιοτικά στοιχεία της mobile έρευνας:

Ποια εφαρμογή χρησιμοποιούσαν οι συγκεκριμένοι χρήστες όταν τους εμφανίστηκε η ερώτηση, σε τι λειτουργικό σύστημα τη χρησιμοποιούσαν και σε ποια περιοχή της Ελλάδος βρίσκονταν (αναγνώριση μέσω geo location);

 

Για περισσότερες πληροφορίες σχετικά με τη νέα υπηρεσία real time mobile survey, επικοινωνήστε στο email social@baas.gr.

 

 

 

Share →

4 Responses to “Απολύθηκα”! Μια συγκριτική έρευνα στα social media.

  1. argyrisbiris says:

    Ενδιαφέρουσα η έρευνα και οι μέθοδοι. Είχα όμως μια απορία: Αν τα ποσοστά που βγαίνουν για τους άνεργους προέρχονται κυρίως από αυτή την ομάδα που τείνει να απαντά σε τέτοιες έρευνες (διαλαλώντας το πρόβλημα, ως acting out κτλ.) σε αντίθεση με τους εργαζόμενους-“βολεμένους” (λίγο ως πολύ) που δεν απαντούν κοιτώντας τη δουλίτσα τους, κυριολεκτικά και μεταφορικά. Κατά τα λοιπά, πολύ καλή κι όμορφη έρευνα.

  2. Panayiotis says:

    Ευχαριστούμε πολύ για τα ευγενικά σου λόγια. Αναφορικά με το ερώτημα που θέτεις … αναρωτιόμαστε και εμείς γιαυτό και για πολλά άλλα ακόμα :-)
    Φιλικά
    Η ομάδα της BaaS

  3. Dimitris says:

    Πολύ καλή δουλειά!! Το μοντέλο μπορεί να έχει πολλαπλές εφαρμογές..

    • Panayiotis says:

      Στην διάθεση σας να μιλήσουμε. Επικοινωνήστε μαζί μας για μια συνάντηση στο social at baas dot gr
      Ευχαριστούμε !

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop us a note so we can take care of it!

Visit our friends!

A few highly recommended friends...