Η BaaS παρακολουθώντας τις εξελίξεις στην Ελληνική πολιτική σκηνή και ειδικότερα στην 76η ΔΕΘ,  διενήργησε έρευνα στα social media σχετικά με το συναίσθημα που επικράτησε στα κοινωνικά δίκτυα την 17/9/2011 και 18/9/2011,  ημέρες τις οποίες μονοπώλησε σχεδόν ο αρχηγός της αξιωματικής αντιπολίτευσης κ. Αντώνης Σαμαράς σε όλα τα μέσα.

Λέξεις που χρησιμοποιήθηκαν στην έρευνα ήταν όλες οι εκδοχές του “Αντώνης Σαμαράς” ή “Σαμαράς” και ΔΕΘ ή #deth για τις ημερομηνίες που προαναφέρθηκαν.

Η έρευνα έγινε με το καλύτερο εργαλείο social media monitoring παγκοσμίως, το Alterian SM2, το οποίο έχει τη δυνατότητα να κάνει και ανάλυση Ελληνικών κειμένων σε ό,τι αφορά στο συναίσθημα των συζητήσεων που συμβαίνουν. H BaaS εκπροσωπεί αποκλειστικά για την Ελλάδα το Alterian SM2 προσφέροντας υψηλού επιπέδου υπηρεσίες social media monitoring ενώ έχει κατασκευάσει και το ελληνικό sentiment analysis.

Ξεκινάμε με τα πρώτα στοιχεία της έρευνας μας:

Τα Social Media νίκησαν και πάλι. Οι συμπολίτες μας γνωρίζουν την δύναμη που έχουν και μιλάνε.  Δεν ξέρουμε ποιος άλλος  (εκτός απο εμάς)  ακούει…

Μερικές αναφορές από το Twitter  για να νιώσετε το κλίμα :

  • “Το Yes We Can και το I Have A Dream σε mash-up καλαματιανής αισθητικής”
  • “πέντε λεπτά ομιλίας σαμαρά και καταλαβαίνεις ότι οι εξωγήινοι υπάρχουν”
  • ” “Οι Έλληνες μπορούμε” Ε, τότε μάλλον δεν είμαστε Έλληνες”
  • “Φαντάσου να υπήρχε δηλαδή ΜΙΑ περίπτωση να συγκυβερνήσουν Γιώργος με Αντώνη”
  • “Αυτοί κάτω που χειροκροτούν σε ποιο κόσμο ζουν; #deth”
  • “Αν η Πηνελόπη Δέλτα δεν είχε αυτοκτονήσει, θα αυτοκτονούσε σήμερα”
  • “Με σκληρή γλώσσα μίλησε ο Σαμαράς. Πολύ σκληρή. Μασίφ. Ξύλινη.”

Ένα πρώτο σχόλιο :  όπως θα παρατηρήσετε και στα παρακάτω graph charts  το κλίμα αυτή τη φορά είναι λίγο πιο ήρεμο σε σχέση με την ομιλία του ΓΑΠ την προηγούμενη εβδομάδα. Ο αντίλογος εδώ βέβαια είναι ότι αν ήταν πρωθυπουργός ο Σαμαράς  θα απολάμβανε την ίδια αρνητικότητα και δυσαρέσκεια.

Διαβάζοντας τα posts των χρηστών επίσης νιώσαμε ότι ο κόσμος μάλλον είχε βαρεθεί ή εκτονωθεί ή και δεν πίστεψε  ότι θα ακούσει κάτι νέο και ταυτόχρονα σοβαρό. Φυσικά τα αρνητικά σχόλια ήταν επίσης πολλά. Ειδικά στο twitter. Σε αυτή την έρευνα σας παρουσιάζουμε και ξεχωριστό sentiment analysis για το Twitter,  στο τέλος .

Παρατηρήσαμε όμως δυο σημαντικές διαφορές σε σχέση με την ομιλία του ΓΑΠ.

1. Η αναμενόμενη αντίδραση των πολιτών ήρθε την ημέρα της συνέντευξης τύπου (Κυριακή) για τον Σαμαρά ενώ για τον Παπανδρέου η αντίδραση  ήταν μεγαλύτερη την ημέρα της επίσημης ομιλίας του.

2. Η Νέα Δημοκρατία λειτούργησε δομημένα (και καλύτερα από το ΠΑΣΟΚ)  στο επικοινωνιακό κομμάτι  που αφορά στα κοινωνικά δίκτυα και “πλημμύρισε” μέσω υποστηρικτών ή φίλων με θετικά ή ουδέτερου συναισθήματος posts τα κοινωνικά δίκτυα και ειδικότερα τα ενημερωτικά sites, blogs και το twitter.

Έτσι περιόρισε,  αναλογικά, την αρνητική έκθεση. Τεχνικά πρόκειται περί μιας σωστής τακτικής για τη δημιουργία θετικών εντυπώσεων και θεμιτή από μια άποψη όταν κάποιος αποφασίζει να κάνει μια καμπάνια στα κοινωνικά δίκτυα.

Τι πραγματικό αποτέλεσμα όμως φέρνει  σε μια κοινωνία που πλέον νοιάζεται για την επιβίωση και την πληρωμή των φόρων και αν θα τα καταφέρει;  Ο κόσμος καταλαβαίνει  ότι ακόμα και αν η παρακάτω έρευνα δείξει λιγότερο αρνητικό κλίμα για τον Σαμαρά ότι στην πραγματικότητα  το κλίμα είναι εξίσου αρνητικό. Όλοι έχουν πλέον κατανοήσει ότι με τα λόγια δεν λύνουμε προβλήματα!

Και στην Ελλάδα μόνο μιλάμε και φτιάχνουμε βιτρίνες.

Σε λιγότερο λοιπόν, από δύο ημέρες δημιουργήθηκαν σχεδόν 6.000 αναφορές στα κοινωνικά μέσα, αριθμός που δείχνει ότι και τις ημέρες του Σαμαρά στη ΔΕΘ υπήρξε τεράστιο ενδιαφέρον από όποια οπτική και αν το δει κανείς . Η μεγάλη διαφορά  αυτή τη φορά είναι ότι το Twitter δεν ήρθε πρώτο σε αναφορές/δημοσιεύσεις. Τον Σαμαρά “τίμησαν” περισσότερο τα  Blogs και τα  News sites (media types – other)!

 

Εικόνα 1: Daily volume.

Δείτε το ρυθμό με τον οποίο “έτρεξαν” οι συζητήσεις στα κοινωνικά μέσα  για το θέμα “Σαμαράς”.  Περίπου 3.000 αναφορές την 17η Σεπτεμβρίου για τον Σαμαρά  (αντίστοιχα γύρω στις 5.000 για τον ΓΑΠ την 10η Σεπτεμβρίου ). Την Κυριακή 18 Σεπτεμβρίου και μέχρι τις 7:00 μ.μ. που σταματήσαμε την έρευνα  2.839  αναφορές  (αντίστοιχα γύρω στις 2.500  για τον ΓΑΠ, την 11η Σεπτεμβρίου )

Εικόνα 2: Share of Voice by Media Type.

Στην παρακάτω εικόνα παρατηρούμε  σε ποιους τύπους ηλεκτρονικών μέσων έγιναν συζητήσεις.

Ο “Βασιλιάς” (blog) ξαναπήρε τα σκήπτρα. To twitter όμως είναι εδώ! Καταιγισμός άρθρων και λέξεων. Σε μια ημέρα, το Σάββατο δημιουργήθηκαν σχεδόν 1500 blog posts. Απίστευτος αριθμός, αν το σκεφτείτε! Τα ενημερωτικά sites έφτασαν στο επίπεδο των 1.300 αναφορών, επίσης το Σάββατο. Τα παραπάνω δείχνουν ότι τα blogs ξεκάθαρα συνεχίζουν και αποτελούν την κύρια πηγή ενημέρωσης. Ακολουθεί το Twitter το οποίο όμως μην ξεχνάμε ότι έχει μεγαλύτερο ειδικό βάρος : λίγες λέξεις, με νόημα που σπάει κόκκαλα.

 

Εικόνα 3: Share of Voice by Source  Type.

Στην παρακάτω εικόνα παρατηρούμε  σε ποιες πλατφόρμες κοινωνικών μέσων έγιναν οι περισσότερες αναφορές. Σε επίπεδο πλατφόρμας λοιπόν, το Blogger είναι επίσης νικητής και ακολουθεί φυσικά ο συνήθης ύποπτος: Twitter .

 

Εικόνα 4: Δημογραφικά στοιχεία.

Από τις αναφορές, στις οποίες οι αρθρογράφοι έχουν δηλώσει τα στοιχεία τους στην πλατφόρμα επικοινωνίας που χρησιμοποιοούν,  προκύπτει ότι  1441 αναφορές έγιναν από άνδρες  και 451 από γυναίκες.

 

Εικόνα 5: Popularity

Στην παρακάτω εικόνα παρατηρούμε ότι σχεδόν 330 αναφορές (με δείκτη δημοσιότητας άνω του 4) έγιναν αρκετά διάσημες  δηλαδή αναδημοσιεύτηκαν ή έγιναν αρκετές φορές re-tweet  στο twitter.

 

Εικόνα 6:  Top Domains

Στην παρακάτω εικόνα παρατηρούμε ποια domains αποδείχτηκαν ως περισσότερο “επηρεαστικά” στο θέμα που αναλύουμε. Έχει πραγματικά ενδιαφέρον αυτή η εικόνα … από πολλές απόψεις. Παρατηρήστε στις δύο πρώτες θέσεις το antinews.gr, τον διαδικτυακό επίγονο του ιστορικού περιοδικού Αντί και το  olympia.gr, το “δεξιότροπο” ενημερωτικό site.

 

 

 

Εικόνα 7:  Sentiment Analysis  – Συνολική εικόνα

Συναίσθημα συζητήσεων… Το συναίσθημα είναι ελαφρώς καλύτερο από εκείνο της προηγούμενης εβδομάδας (ΓΑΠ). Όμως τα αρνητικά σχόλια είναι ορατά και έντονα.  Τα ουδέτερα σχόλια είναι περισσότερα και πολλά απλώς αναφέρουν αποσπάσματα της ομιλίας Σαμαρά. Αυτή τη φορά υπήρχε μεγάλη αναδημοσίευση άρθρων ενημερωτικού χαρακτήρα. Τα θετικά σχόλια δεν είναι λίγα για τους καιρούς που ζούμε. Όμως υπήρξε όπως είπαμε δομημένη επικοινωνία από τη Νέα Δημοκρατία,  η οποία μετρίασε το ποσοστό αρνητικής γνώμης στο συνολικό αποτέλεσμα.

 

 

 

Εικόνα 8:  Content Tone  Analysis – Συνολική εικόνα

Στην παρακάτω εικόνα παρατηρούμε ότι, όπως και την προηγούμενη εβδομάδα ο τόνος στις συζητήσεις ήταν κυρίως Ουδέτερος προς Αρνητικός και Πολύ Αρνητικός. Δεν είναι εύκολο να δεχτεί ο Έλληνας πολίτης “μια από τα ίδια”. Βαρέθηκε! (Το ίδιο και εμείς).

Εικόνα 9:  Sentiment Analysis  – Blogs

Το συναίσθημα των συζητήσεων στα blogs  ακολουθεί, θα λέγαμε, την συνολική εικόνα. Πιθανότατα η μεγάλη παρουσία δημοσιευμάτων στα blogs να ήταν αυτή που διαμόρφωσε το συνολικό συναίσθημα των συζητήσεων όπως είδαμε στην εικόνα 7.

Εικόνα 10:  Content Tone  Analysis – Blogs

Ο τόνος των συζητήσεων στα blog θα λέγαμε ότι  ήταν κυρίως  Ουδέτερος προς Αρνητικός.

 

Εικόνα 11:   Sentiment Analysis  – Twitter

Πώς ήταν το Συναίσθημα των συζητήσεων στο  Τwitter; Άκρως αρνητικό έως και επιθετικό. Τα πολλά λόγια είναι φτώχεια. Μια εικόνα χίλιες λέξεις:

 

Εικόνα 10:  Content Tone  Analysis – Twitter

Στην παρακάτω εικόνα φαίνεται και το “επιθετικό” ύφος που αναφέραμε. Αρνητικός έως πολύ αρνητικός ο τόνος. Πάλι τα σχόλια είναι περιττά. Ο νοών νοείτω!

Αντί δικού μας σχολίου για το τέλος σας παραθέτουμε ένα ελάχιστο απόσπασμα που απομονώσαμε από τη “Φόνισσα” του Παπαδιαμάντη, που βρίσκουμε-δυστυχώς για τη χώρα- όχι μόνο καίριο αλλά αενάως επίκαιρο. Γράφει λοιπόν, ο Παπαδιαμάντης:

“Την πλιατσικολογίαν διεδέχθη η φορολογία, και έκτοτε όλος ο περιούσιος λαός εξακολουθεί να δουλεύη δια την μεγάλη κεντρικήν γαστέραν, την “ώτα ουκ έχουσαν”.

(Συγχωρέστε μας την μονοτονική εκδοχή του κειμένου, αλλά ο αναλυτής δεν διαθέτει πολυτονικό πληκτρολόγιο)

Ελπίζουμε, αυτή η έρευνα να σας έδωσε μια καλή αίσθηση για το τι συνέβη στα κοινωνικά μέσα  στις  17 και 18 Σεπτεμβρίου.

Πέρα από την επίδειξη των δυνατοτήτων του Alterian SM2, της σημαντικότερης πλατφόρμας παγκοσμίως για social media monitoring, θέλουμε πραγματικά να δίνουμε και την εικόνα της κοινωνίας μας όπως αυτή καταγράφεται στα ηλεκτρονικά μέσα.  Συνεχίζουμε και δεχόμαστε και ιδέες & προτάσεις για τις δικές σας έρευνες.  Σε αντίθεση με τους πολιτικούς,  η γνώμη σας μας ενδιαφέρει!

Μην ξεχάσετε: Στο twitter θα μας βρείτε ως @BaaS_gr

Ευχαριστούμε.

Η ομάδα Social Media  της BaaS

Επικοινωνήστε μαζί μας στο social@baas.gr για να ετοιμάσουμε τη δική σας έρευνα.

Share →

One Response to Mind the Gap series : Social Media Monitoring για την ομιλία Σαμαρά στην 76η ΔΕΘ μέσω Alterian SM2

  1. […] ομάδα Social Media  της BaaS Share this:TwitterFacebookPrintEmailLike this:LikeBe the first to like this […]

Looking for something?

Use the form below to search the site:


Still not finding what you're looking for? Drop us a note so we can take care of it!

Visit our friends!

A few highly recommended friends...